دانش آموزی که من سعی  کردم باعث تغییر رفتار او شوم،دچار اضطراب و گوشه گیری و استرس می باشد برای کمک به دانش آموز ابتدا اطلاعاتی را درباره ی خانواده او بدست آوردم.

دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی (11 ساله) و فرزند دوم خانواده،تحصیلات پدر کاردانی و مادر خانه دار می باشد.شغل پدر کارمند بهداشت می باشد.

برای انجام مشاوره در زنگ تفریح از دانش آموز خواستم در کلاس بماند. پس از سلام و احوالپرسی از وی پرسیدم چه چیزهایی باعث اظطراب تو می شود گفت: آمدن به مدرسه .گفتم: می توانی کمی بیشتر توضیح بدهی.سپس گفت: بدترین اتفاق برایم صحبت کردن در جمع است وقتی در روزهایی که باید درس جواب بدهم مخصوصا وقتهایی که معلم می گوید چه کسی درس را خوانده و داوطلب است،اصلا نمی توانم بیایم جلوی تخته و جواب بدهم به او گفتم:آیا بدون مطالعه کردن به کلاس می آیی که می ترسی به سوالات جواب بدهی.گفت:نه حتی همه ی جواب ها را بلدم اما باز نمی توانم بیایم و اضطراب دارم.

به او گفتم: تو باید آرام آرام این ترس رااز خودت دور کنی بدین صورت که ابتدا سعی کنی در خانه و با خانواده ات در مورد موضوع های گوناگون صحبت و بحث کنی و همچنین سعی کنی در مهمانی های خانوادگی یا دوستانه شرکت کنی و اگر بتوانی این کارها را انجام دهی احساس اضطراب تو نیز کم کم از بین خواهد رفت.

در پایان از او پرسیدم آیا مشکلاتی در خانواده وجود دارد که اضطراب تو را بیشتر کند؟گفت:بله،پدر و مادرم من را با برادر بزرگتر از خودم مقایسه می کنند و همیشه به من می گویند که از برادرت یاد بگیر،سپس از او خواستم به یکی از والدینت بگو اگه وقت کردند یک سر به مدرسه بزنند در جلسه بعدی و در یک روز دیگر گفتگو را با مادر وی انجام دادم به وی گفتم که ایا از وضعیت فرزندش در مدرسه وخانه آگاه است و آیا اصلا توجهی به او دارید. گفت: بله خیلی زیاد اما او اصلا نمرات خوبی نمیگیرد و برعکس برادرش اصلا درس نمی خواند و نمرات خوبی نمیگیرد.به مادر وی توصیه کردم که هرگز فرزندانش را با یکدیگر مقایسه نکند و اگر احیانا در یک موضوعی فرزندتان دچار ضعفی است سعی کنید با تشویق نقاط قوت او را تقویت کنید، بدترین چیز برای یک فرد مخصوصا در دوران کودکی مقایسه کردن با فرد قوی تر از خودش می باشد.

زیرا این کار باعث می شود که فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و اگر نقاط قوتی هم داشته باشد بعلت مقایسه شدن نتواند نقاط قوتش را نشان دهد. اقداماتی که خودم در کلاس برای دانش آموز برای کاهش اضطراب او انجام دادم موارد زیر بود:

- وی را به شرکت در فعالیتهای مختلف تشویق کردم بدین صورت که او را در گروه بندی هایی که انجام داده بودم در گروه خودش به عنوان سخنگوی گروه قرار دادم و وی موظف بود فعالیتهایی را که در قالب گروه انجام داده می شد به صوت کنفرانس به دانش آموزان دیگر ارائه می کرد تا ترس در جمع صحبت کردن وی کم کم از بین برود.

- به او مسئولیتهایی نظیر مسئول کتابخانه ،سخنگوی گروه و .... دادم تا ارتباط بیشتری با همکلاسی ها و دیگر دانش آموزان داشته باشد.همچنین با تشویق و دادن جایزه در صف و جلوی پدر و مادرش اعتماد به نفس را در او تقویت کردم.